Творення людини – це найвища напруга всіх духовних сил: це і життєва мудрість,
і майстерність, і мистецтво. (В.Сухомлинський)
Информация к новости
  • Просмотров: 3011
  • Автор: adminrpv
  • Дата: 4-06-2015, 12:00
4-06-2015, 12:00

Критерії аналізу особистісно орієнтованого уроку

Категория: Методичне портфоліо "Технологія особистісно-з » Технологія особистісно-зорієнтованого навчання

Критерії аналізу особистісно орієнтованого уроку:

  • позитивне емоційне налаштування учнів на початку уроку на  роботу;
  • повідомлення учням не тільки теми уроку (його змісту), а й мети,  форм організації їхньої діяльності;
  • орієнтація учнів у навчальному матеріалі (предметний курс, тема, блок, навчальне заняття);
  • організація участі учнів у визначенні мети конкретної навчальної діяльності;
  • ефективна мотивація учнів до навчальної діяльності;
  • наявність плану проведення уроку залежно від підготовки класу;
  • використання проблемних творчих завдань;
  • застосування завдань, які дають учневі змогу самостійно обирати тип, вид та форму матеріалу, який він вивчатиме (мовну, графічну, умовно-символічну);
  • позитивне емоційне налаштування на роботу всіх учнів протягом  уроку;
  • варіатизація етапу реалізації завдань уроку в межах визначених норм;
  • гнучка організація навчальної діяльності школярів залежно від  мети уроку (його етапів): повідомлення матеріалу, виконання творчих завдань, взаємоперевірка, аналіз роботи з товаришем з урахуванням індивідуальних особливостей кожного;
  • стимулювання учнів до вибору різних засобів виконання за­вдань;
  • використання різноманітного дидактичного матеріалу, що дає учню змогу виявляти особистісну вибірковість типу, виду й форми навчального завдання, характеру його виконання;
  • активізація суб'єктного досвіду учня, його використання в процесі уроку;
  • аналіз відповіді учня не тільки з позиції правильності, а й з ураху­ванням того, як він розмірковував, яким чином розв'язував, де й чому помилився, чи висловив оригінальні міркування;
  • переважна форма спілкування з класом (діалог, полілог);
  • форми роботи з класом (фронтальна, групова, парна, індивідуаль­на), яким віддає перевагу вчитель;
  • самостійне або спільне з іншими учнями та вчителем оцінювання результатів своєї діяльності у порівнянні її з освітнім стандартом (кри­теріями досягнення мети);
  • обговорення з учнями наприкінці уроку не тільки того, що пізнали, чим оволоділи, а й того, що сподобалося (не сподобалося) та чому; що бажали б виконати ще раз, а що зробили б по-іншому;
  • стимулювання учнів до вибору та самостійного використання різних способів виконання завдань;
  • не лише оцінювання (заохочення) під час опитування правильної відповіді учня, а й аналіз його міркувань, використаного способу, чому і в чому помилився;
  • глибока аргументація поточної оцінки навчальних досягнень, у разі її виставлення, наприкінці уроку за низкою параметрів: правильність, самостійність, оригінальність;
  • завдання додому потребує від учителя не тільки визначення його теми, обсягу, а й докладного роз'яснення, як учневі раціонально ор­ганізувати навчальну роботу.

Ми висловили тут ті рекомендації до підготовки й проведення осо­бистісно орієнтованого уроку, які, на наш погляд, є найважливішими. Деякі з них, природно, відомі кожному вчителю, їх він використовує в щоденній роботі.

Часто запитують: як же виявити індивідуальність (особливості особистості) та суб'єктний досвід кожної дитини в освітньому процесі і можливість його набуття?

Безумовно, вирішити цю проблему складно, але цілком можливо в умовах масової школи. Складність полягає в тому, чи зможе вчитель, який не має спеціальних психологічних знань, зайнятий різними нав­чальними та побутовими проблемами, вести систематичне педагогічне спостереження за кожним учнем (при тому, що їх у класах нерідко більше 25—30). Основний тягар такого спостереження лягає саме на вчителя, а не на психолога, котрий лише допомагає структурувати бачення педагогом дитини й насичує психологічним змістом дані його психологічних спостережень, психологізуючи тим самим навчальний процес.

Слід підкреслити, що проектування й технологія проведення особистісно орієнтованого уроку, розрахованого на роботу з індивідуальністю кожного учня, ставить учителя в нову, не звичну поки що для нього професійну позицію - бути одночасно і предметником, і психологом, який уміє здійснювати комплексне педагогічне спостереження за кожним учнем у процесі його індивідуального (вікового) розвитку, особистісного становлення.

 

Найзначнішими засобами реалізації особистісно орієнтованого уроку є:

  • використання суб'єктного досвіду (особистісно значущого досві­ду) дитини;
  • надання їй свободи вибору під час виконання завдань, їх вирішен­ня; стимулювання до самостійного вибору й використання найбільш значущих для неї способів опрацювання навчального матеріалу з ура­хуванням різноманітності його типів, видів і форм;
  • накопичення знань, умінь і навичок не як самоцілі (кінцевого ре­зультату), а як важливого засобу реалізації дитячої творчості; забезпечення на уроці особистісно значущого емоційного контакту вчителя й учнів на засадах співпраці, співтворчості, мотивації досягнен­ня успіху через аналіз не тільки результату, а й процесу його досягнення.


Уважаемый посетитель, Вы зашли на сайт как незарегистрированный пользователь.
Мы рекомендуем Вам зарегистрироваться либо войти на сайт под своим именем.







___________